Rychtaříková - kritika a zdravé sebevědomí

„proč je nám kritika tak nepříjemná?“

(str. 11)

Je pravda, že ne všichni lidé se z kritiky hned osypou. Ale valná většina ano.

(str. 11)

Proč některé lidi kritika nervuje, a některé ne?

=> je to v lidech

=> protože ji neumíme podat

=> protože lidé jsou při kritizování agresivní.

=> protože není konstruktivní…

(str. 11)

Většina z nás uzná, že kritika má řadu pozitivních aspektů – zpětná vazba, vím na čem jsem, vím, kde se stala chyba, zjistím, na čem pracovat, co opravit, co změnit…

(str. 12)

…přirozeným důsledkem kritiky má být vlastně … motivace, … sebevědomí člověka…

(str. 12)

Jedním z důvodů, proč je pro nás obtížné kritiku přijmout, je způsob, jakým jsme kritizováni.

(str. 12)

Na co se … soustředí správný Čech, když se mu dostane pod ruku něco, co je z 99 procent dokonalé? Ale samozřejmě. Na to jedno procento, kterému dokonalost chybí.

(str. 13)

Všichni, nebo valná většina z nás, jsme odmalička kritizováni. Velmi mnoho, velmi přísně a bohužel také – špatně kritizováni.

(str. 13)

Příliš mnoho kritiky, je-li ještě ke všemu špatně podaná, je nejspolehlivější cestou k nízkému sebevědomí.

(str. 13)

Pracovník vašeho oddělení má … tu smůlu nebo štěstí, že je už nějak nastavený. Proto je také kritizování tak obtížné. Pracujeme s lidmi, kteří mají svou vlastní historii … své zkušenosti a tedy i zažité, navyklé reakce na kritiku. … reakce lidí jsou vesměs automatické.

(str. 13)

Český táta … „Co jsi to zase provedl, chlapče! To bude peněz!“ … „To neumíš hrát pořádně? … dyť od začátku čutáš, jak nějaký nedochůdče“ … „Hrát fotbal neumíš a nikdy se to nenaučíš! … dyť ty neumíš nic! … nic pořádně neuděláš a o nic se ani nesnažíš!“

(str. 14)

Jaký div, že si český hoch, syn pravého českého tatínka (a maminky) v rozhodujícím okamžiku netroufne?

(str. 14)

Ne, nepřeháním. Bohužel … všichni jsme to přežili, ale je to nějaké měřítko?

(str. 15)

V pravěku, starověku, středověku prosím! … V těchto dobách bylo samotné přežití pro člověka úspěchem. A jeho hlavním cílem a posláním. Přežít a zabezpečit, aby budoucí generace pokud možno přežily také. … Nebylo, co dneska, a lidé se měli vesměs dost co otáčet, aby sehnali nějakou tu potravu, aby nepodlehli kdekteré chorobě a aby se nepovraždili navzájem. … priority byly poněkud jiné než naše. … život jednotlivce neměl valnou cenu. Život druhu, to ano. … Tak to bylo. A mělo to i svou logiku. Ale dneska?

(str. 15)

…uniká nám kvalita života. … na první pohled to vypadá, jako by nám o kvalitu šlo především. Když se ale ponoříte hlouběji, vidíte, nemůžete nevidět, že pravý opak je pravdou. Techniky a technologie. … Vedou techniky a technologie opravdu k příjemnějšímu životu? … Není snad v dnešní době mnohem více stresu, než dřív? A jsou snad v dnešní době lidé šťastnější, než dřív?…

(str. 15)

Život s minimální mírou strachu o přežití, protože ve společnosti, jako je naše, se o sebe umíme celkem slušně postarat.

(str. 15)

V životě … stále používáme tytéž strategie přežití, které dobře sloužily našim předkům. Používáme strategie, které jsou pět set nebo tisíc či dva tisíce let staré, a to přesto, že dnes už k tomu máme mnohem méně důvodů, než měli ti, kteří tady byli před námi.

(str. 16)

…za tím šíleným kritizováním, které se tolik podepisuje na našem sebevědomí a tudíž i na našich životech, není nic jiného, než dobrý úmysl. Ten nejlepší úmysl. A taky nevědomost.… Kritika je tady vlastně proto, aby nám pomohla přežít. Jak si jinak vysvětlit, že nás nejvíc a nejméně citlivě kritizují naši nejbližší? Rodiče, vychovatelé…

(str. 16)

Dělají to proto, aby nám – jak se domnívají – pomohli.

(str. 16)

Za každou kritikou a tedy i za tou uštěpačnou, shazovačnou či vzteklou není nic jiného, než … strach.

(str. 16)

Za nazlobenými, agresivními, jízlivými a manipulativními poznámkami našich bližních se ukrývá propletenec strachu a dobrého úmyslu. … Strach, že když naše dítě neudělá to a to, když se nebude chovat tak a tak, když nebude ve všem nejlepší … tak nepřežije.

(str. 16)

Naši rodiče převzali tento strach od svých a ti zase od svých. A stejně, jako strach o přežití přeskakuje z generace na generaci, táhne se celými rodovými liniemi … i způsob kritizování.

(str. 16)

Kdyby se jenom tohle a jenom trošku v populaci změnilo … namísto snižování sebevědomí bychom tu měli jeho růst. A namísto paralyzování druhých jejich motivaci.

(str. 16)

Není to paradox? Naši rodiče a i my v rolích rodičů, jsme kritizovali děti proto, aby měly snazší život a větší šance přežít, a přitom jsme jim – ze strachu a z nevědomosti – tyto šance naopak snížili, protože s nižším sebevědomím se přežívá hůř.

(str. 16)

…skoro všichni jsme – více méně zbytečně – vystavováni prostřednictvím útočné, zraňující kritiky velikému tlaku. A to od dětství. A také všichni nebo skoro všichni máme nižší sebevědomí.

(str. 16)

…dědičná kritika je shazovačná, tvrdá, ponižující, dusící sebevědomí.

(str. 16)

Když se někdy rozčílíte a „svého“ člověka seřvete, nebo jste na něj ostří, co je za tím? … Proto, že ho chcete postrašit? … Nebo pro vlastní radost, jen tak, že se vám to líbí? Nebo proto, že chcete dát najevo převahu? … Pokud se člověk rozčílí, je za tím strach. … A pokud člověk musí druhého strašit nebo pokud si chce řevem zajistit převahu, je za tím … opět strach.

(str. 16 – 17)

…jak se cítíte vy osobně, když na vás někdo vyvíjí příliš veliký tlak? … Pracujete potom lépe? Nebo průměrně? Nebo snad hůř?

(str. 17)

Je tady mezi vámi někdo, komu by se hodilo zvýšit svoji sebedůvěru?

(str. 20)

Zdravé sebevědomí potřebuje i manažer, který chce používat kritiku jako nástroj motivace.

(str. 20)

Jak jste přišli na to, že egocentrismus, arogance, agresivita, neústupnost, tvrdá síla a bezohlednost jsou známkami vysokého sebevědomí?

(str. 21)

To, čemu se říká „tvrdá“ síla – agresivita, prosazování sebe sama za každou cenu, neústupnost, neochota druhým naslouchat, potřeba vždy a za každých okolností mít pravdu, vyhrát, převálcovat druhého – „tvrdá“ síla není známkou dobrého sebevědomí, ale naopak.

(str. 22)

Člověk, který se musí prosazovat „tvrdě“, to patrně jinak neumí. Neumí druhé přesvědčit a zůstat s nimi zadobře, neumí navazovat a vytvářet uspokojivé, rovnoprávné vztahy.

(str. 22)

A co způsobí „tvrdá“ síla? Odpor, nechuť, nepřátelství…

(str. 22)

Agresivní, neustále se prosazující jedinci, arogantní a egocentričtí lidé jsou možná nejméně sebevědomými lidmi vůbec.

(str. 22)

Příliš silně vyvinuté „sebevědomí“ může kromě jiného svádět k lehkomyslnosti. Extrémně „sebejistí“ lidé často jednají naivně bezstarostně.

(str. 22)

Projevy pocitů méněcennosti v kontaktu s lidmi

-         Plachost

-         Rozpaky

-         Přehnaná skromnost

-         Velká ješitnost

-         Silná potřeba po uplatnění

-         Přílišná touha po pochvale a uznání

-         A další

(str. 22)

TYPICKÉ REAKCE NA POCITY MÉNĚCENNOSTI

Rezignace – … jsou takzvaně pasivní. … do ničeho se nehrnou, nevystrčí hlavu z davu, brání se nebo přímo odporují změnám. … Máme sklon je podceňovat a podezírat z lenosti. … To, co se nám jeví jako prostá lenost, je ve skutečnosti nedostatek sebevědomí, spojený s pocity méněcennosti.

(str. 23)

…je velkou chybou, když pasivní jedince necháme jejich osudu. Protože se připravujeme o … pracovní výkon. … Je to něco, co úzce souvisí s kritikou. A taky s motivací. … Kdo rezignuje, ten se v podstatě vzdává.

(str. 23)

Kompenzace

Většina lidí přistupuje ke svým uvědomovaným či neuvědomovaným, domnělým či skutečným slabinám tak, že kompenzují. … přímá kompenzace = např. Demosthenes, athénský politik, který přes silnou vadu řeči (koktal) vystudoval rétoriku, a posléze se stal nejslavnějším řečníkem antického Řecka. … = na to, co mi nejde, se soustředím, až se v tom zdokonalím natolik, že na mě potom jen tak někdo nemá.

(str. 23)

Kompenzace nepřímá je … pokud se člověku v některé oblasti nedaří, zaměří se na oblast jinou, pokud možno takovou, ke které má vlohy.

(str. 24)

„Jako-sebejistota“

Projevem „jako-sebejistoty“ jsou klamavé manévry. … Lidé … si obvykle svých pocitů méněcennosti nejsou vědomi, své slabé stránky si nepřipouštějí. … jednají neústupně, vychloubačně, agresivně, snaží se přehnaně imponovat, vždy musí stát v čele a často se u nich setkáváme s umíněností a vzdorem.

(str. 24)

Každý člověk trpí více či méně silnými pocity méněcennosti. … Lidé, kteří se musí za každou cenu prosadit, nejsou o nic více sebevědomí než ti, kteří se jakéhokoli prosazování vzdali.

(str. 24)

Sebejistotu nelze předstírat, nebo aspoň ne dlouho. Buďto ji máme nebo ne. Proto je dobré na ní soustavně pracovat.

(str. 24)

Sebejistotu lze zvýšit!

(str. 25)

Mít nižší sebevědomí, zvlášť v podmínkách, ve kterých jsme vyrůstali, není žádná ostuda.

(str. 25)

Přiměřenou míru sebejistoty potřebujeme i při umění kritizovat.

(str. 25)

Mít nižší sebevědomí není ostuda. Přiznat si to je známkou odvahy a zralosti.

(str. 25)

Dalším krokem je rozhodnout se. Nemá cenu pracovat na něčem, pro co jsme se pevně nerozhodli. … Když nejsme rozhodnutí, při první překážce to vzdáme.

(str. 27)

Co je potřeba si uvědomit? No asi to nepůjde zas tak rychle.

(str. 27)

Když si spočítáme, kolik let jsme byli zvyklí se nějakým způsobem chovat, například komunikovat, je nasnadě, že to nemůžeme jen tak přes noc zapomenout.

(str. 27)

Ke zvýšení sebejistoty je potřeba trpělivosti, vytrvalosti a… motivace. … Jaká je objektivní míra motivace, když s něčím začínáme? Vysoká. … A co se s ní děje postupem času? Snižuje se! Klesá!

(str. 27)

Motivace má tendenci se snižovat, a právě proto je pevné rozhodnutí tak důležité. … když … namísto pevného rozhodnutí „Dám se do toho a dokážu to!“ … je … vágní, nesmělé a opatrnické: „Zkusím to, třeba se to povede.“, budeme mít tendenci to vzdát hned, jakmile naše nadšení vyprchá. … vyprchá zákonitě ­ je to přirozené … a jednak se nám zpočátku nebude zas tak moc dařit. A co je přirozeným důsledkem nezdaru? Ztráta motivace.

(str. 27)

Pokud se týká změn osobnosti, nemá cenu začít pracovat na něčem, …, pokud jste se pro to nerozhodli, pokud necítíte, že to skutečně chcete.

(str. 28)

Když se člověk rozhodně na sobě pracovat, může dokázat prakticky cokoli. Všechno se dá změnit, slabé stránky přeměnit na silné, nebo alespoň v průměrné, silné ještě více rozvinout, cokoliv nám škodí, omezit či vynulovat. Ale nejde to rychle.

(str. 28)

Udržet dlouhodobě – někdy k určité změně potřebujeme i několik let – vysokou motivaci je prakticky nemožné.

(str. 28)

Co jsme do života nedostali – od rodičů, od vychovatelů, zkrátka od společnosti – to si musíme obstarat sami. … Své sebevědomí buď zvýšíme sami, nebo zůstane, jaké je.

(str. 29)

Rychtaříková, Y.: Kritikou a pochvalou k vyšší motivaci zaměstnanců, Grada Publishing, a.s., Praha 2008, ISBN: 978-80-247-2100-2